Selasa, 21 April 2020

Sindrome Metabolik, punca dan cara mengatasinya.

Sindrom metabolik adalah sekumpulan keadaan yang berlaku bersama, meningkatkan risiko penyakit jantung, strok dan diabetes jenis 2. Keadaan ini termasuk peningkatan tekanan darah, gula darah tinggi, lemak badan berlebihan di pinggang, dan kadar kolesterol atau trigliserida yang tidak normal.

Mempunyai salah satu daripada keadaan ini tidak bermaksud anda menghidapi sindrom metabolik. Tetapi ini bererti anda mempunyai risiko penyakit serius yang lebih besar. Sekiranya anda mengalami lebih banyak keadaan ini, risiko komplikasi anda, seperti diabetes jenis 2 dan penyakit jantung, akan meningkat lebih tinggi.

Sindrom metabolik semakin biasa, dan sehingga ramai rakyat Malaysia memilikinya. Sekiranya anda mempunyai sindrom metabolik atau komponennya, perubahan gaya hidup yang agresif dapat melambatkan atau bahkan mencegah perkembangan masalah kesihatan yang serius.

Punca
Sindrom metabolik berkait rapat dengan berat badan berlebihan atau kegemukan dan tidak aktif.

Ia juga dikaitkan dengan keadaan yang disebut ketahanan insulin. Biasanya, sistem pencernaan anda memecah makanan yang anda makan menjadi gula. Insulin adalah hormon yang dibuat oleh pankreas anda yang membantu gula memasuki sel anda untuk digunakan sebagai bahan bakar.

Pada orang yang mempunyai ketahanan insulin, sel tidak bertindak balas secara normal terhadap insulin dan glukosa tidak dapat memasuki sel dengan mudah. Akibatnya, kadar gula dalam darah anda meningkat walaupun badan anda mengeluarkan lebih banyak dan lebih banyak insulin untuk menurunkan gula darah anda.

Faktor-faktor risiko
Faktor-faktor berikut meningkatkan kemungkinan anda mengalami sindrom metabolik:


  • Umur. Risiko sindrom metabolik anda meningkat seiring bertambahnya usia.
  • Etnik. Di Amerika Syarikat, orang Hispanik - terutama wanita Hispanik - nampaknya berisiko paling besar untuk mengalami sindrom metabolik.
  • Obesiti. Mengambil berat badan terlalu banyak, terutama di perut anda, meningkatkan risiko sindrom metabolik anda.
  • Diabetes. Anda lebih cenderung menghidap sindrom metabolik jika anda menghidap diabetes semasa kehamilan (diabetes kehamilan) atau jika anda mempunyai sejarah keluarga diabetes jenis 2.
  • Penyakit lain. Risiko sindrom metabolik anda lebih tinggi jika anda pernah mempunyai penyakit hati berlemak tanpa alkohol, sindrom ovarium polikistik atau apnea tidur.

Komplikasi
Mempunyai sindrom metabolik dapat meningkatkan risiko anda terkena:

Diabetes jenis 2. Sekiranya anda tidak membuat perubahan gaya hidup untuk mengawal berat badan anda yang berlebihan, anda mungkin mengalami ketahanan terhadap insulin, yang boleh menyebabkan kadar gula dalam darah anda meningkat. Akhirnya, ketahanan insulin boleh menyebabkan diabetes jenis 2.
Penyakit jantung dan saluran darah. Kolesterol tinggi dan tekanan darah tinggi boleh menyumbang kepada penumpukan plak di arteri anda. Plak ini dapat menyempitkan dan mengeraskan arteri anda, yang boleh menyebabkan serangan jantung atau strok.

Pencegahan
Komitmen sepanjang hayat untuk gaya hidup sihat dapat mencegah keadaan yang menyebabkan sindrom metabolik. Gaya hidup sihat merangkumi:


  • Mendapat sekurang-kurangnya 30 minit aktiviti fizikal hampir setiap hari
  • Makan banyak sayur-sayuran, buah-buahan, protein tanpa lemak dan biji-bijian
  • Mengehadkan lemak tepu dan garam dalam makanan anda
  • Mengekalkan berat badan yang sihat
  • Tidak merokok
Sumber- Mayoclinic

Tiada ulasan:

Catat Ulasan