Ahad, 11 April 2021

Kisah pengalaman belajar di Jepun - episod 4

 Episod 4


Bila nampak Shinkansen buat kali pertama, memang teruja. Tengok bentuk pun dah cukup. Bila Shinkansen sampai kami semua masuk ke Shinkansen dan antara perkara yg saya x sabar adalah nak test duit syiling boleh berdiri ke tidak. Orang kata Shinkansen ni selesa sampai duit syiling yg berdiri pun x jatuh. Nasib baik dapat duduk tepi tingkap. Bila Shinkansen bergerak, saya try dirikan duit syiling 500yen. Memang boleh berdiri tapi saya pun x lah test lama mana. Dibuatnya jatuh dan bergolek ke belakang, rugi besar saya. 500yen sama dengan rm15. Shinkansen memang selesa. Sebelum ni kenderaan awam darat yg selalu saya naik di Malaysia adalah bas mini pink, Intrakota, bas hijau Sitiawan dan bas ekspres Plus liner shj.


Dalam 30min, kami sampai Oyama. Mat Jiji dan Hamidun turun kat sini. Saya tengok tempat mat Jiji tak la hulu sangat sebab dari Tokyo tadi asyik nampak bangunan je. Dengan jarak 30min shj ke Tokyo, maka mat Jiji boleh selalu ronda Tokyo. Harap Mat Jiji still maintain sebagai remaja baik. Kemudian Shinkansen berhenti di Fukushima. Pelajar2 Fukushima Universiti turun kat sini. Kemudian beberapa pelajar turun di Sendai. Sendai adalah bandar terbesar di Utara Jepun(Tohoku). Kalau kami nak rasa jalan2 yg ada class sikit, Sendai lah tempatnya. Mesti ada yg pernah tengok video atau youtube tsunami masuk bandar dan kereta terapung-apung antara bangunan kan? Kejadian ni berlaku di Sendai. Bergerak dari Sendai, kebanyakan pemandangan saya dihidangkan dengan pokok dan rumah yang berjauhan antara satu sama lain. 


Selepas 20min perjalanan dari Sendai, akhirnya sampai ke destinasi saya iaitu Ichinoseki. Stesen keretapi Ichinoseki kecil sahaja berbanding dengan stesen-stesen sebelum ni. Di luar pagar ada longgokan kayu pine setinggi 2-3 meter. Banyak pokok tirus di luar. Saya seorang je pelajar Malaysia yg turun disini dan ni kali pertama saya jalan kaki seorang di Jepun tanpa guide. Udara disini segar sekali. Ada beberapa Jepun turun disini juga. Saya ikut arah mereka berjalan. Sampai di exit, Saya nampak ada Jepun pegang kertas putih tertulis nama saya. Beliau perkenalkan diri beliau sebagai Chiba sensei. 


Beliau adalah PIC untuk foreign student di tempat kami dan juga mengajar subject English. Sampai lah habis belajar disana saya x sempat belajar bahasa English dengan Chiba sensei. Di Malaysia English saya dikategorikan sebagai teruk. Tapi di kelas saya di Jepun, saya dikategorikan sebagai tak perlu datang kelas pun boleh dapat A. Ya betul. Saya dapat pengecualian tapi masih perlu ambil test. Tapi pernah juga saya dapat result B. Hanya pada permulaan sahaja saya join Kelas English. Saya masih ingat setiap pelajar kena bangun baca buku Harry Potter lebih kurang 5 ayat. Masa ni Harry Potter x ada filem lagi. Rata2 Jepun nak habiskan satu ayat pun punyalah payah.


Berbalik ke cerita kami di stesen keretapi, saya dibawa ke kereta dan kami menaiki kereta ke asrama. Sepanjang perjalanan saya rasa teruja sebab persekitaran bersih, bandar yg tenang, bunga sakura pink dan putih baru nak mekar dikiri kanan, ada swan dalam sungai jernih dan ada sisa sisa salji ditepi jalan. Masa ni internet dah ada tapi content masih terhad. Google tak wujud lagi. Cuma ada Yahoo shj. Kalau search Ichinoseki pun, terlalu sikit maklumat dan gambar yang ada. So bila tengok Ichinoseki dengan mata sendiri, saya rasa sungguh lega sebab tempatnya jauh lebih baik dari sangkaan saya. Sambil berjalan, Chiba sensei cuba bersembang dengan saya menggunakan bahasa Jepun Standard Dan secara perlahan-lahan. Saya tak berapa ingat apa topiknya sebab saya lebih fokus pada pandangan luar .Selepas 10 minit kami pun sampai ke asrama. 


Saya ditunjukkan bilik saya oleh staff asrama. Bilik pelajar asing di tempatkan di ground floor. Size bilik lebih kurang dalam 8'x 12' dan di dalamnya ada meja study, katil atas lantai bertatami(rumput Jepun), almari baju, rak buku dan pemanas bilik. Tingkap bilik saya menghadap padang.  Bilik air, dapur kongsi disediakan hanya untuk pelajar asing. Masa tu pelajar lain masih dalam waktu belajar. Teringin saya nak jumpa senior2 saya. Masa ni saya cuma tahu Joko Khairul Hisyam. Masa di UTM, saya tak ada kesempatan untuk bersembang dan berkawan dengan Joko. Ada senior2 yg saya kawan antaranya Rashidi Boyyan tapi dia dok kat tempat lain.


Kemudian saya dibawa ke pejabat sekolah untuk pendaftaran, urusan buku teks dsb. Lepas settle, saya dibawa kembali ke asrama. Di asrama semua junior bila lintas senior, mereka akan tunduk hormat. Walaupun kepada pelajar asing yang baru sampai. Kolej kami bermula dari tahun 1 sampai 5. Saya masuk terus ke tahun 3. Masa saya sampai di asrama, ketika tu dah ada beberapa pelajar asing di situ. Saya diperkenalkan kepada Joko, Super Ichinoseki Iwate , Eko Priyanto dan Shorif. Eko adalah pelajar dari Indonesia dan belajar satu kelas dengan Joko di bidang electrical engineering. Dia Non Muslim chinese dan memilih untuk makan di kantin asrama bersama pelajar Jepun yang lain. Dia rapat dengan kami dan dengan kami dia guna bahasa melayu shj. Walaupun dia sentiasa cool, tapi di kelas selalu dapat top ranking mengalahkan pelajar Jepun. Shorif pula adalah pelajar dari Bangladesh. Masa mula mula jumpa dia saya ada intro kat dia dlm bahasa Bangla. Dia kata saya "matha kharaf" atau " otak x betul"  sebab by right tak ada orang yg nak belajar bahasa Bangla. Seingat saya ditahun akhir, ada beberapa perkataan bahasa melayu hasil dari perbualan harian pelajar melayu disini yang dia dapat teka. Saya x ingat Detail tapi yg pasti bukan " mau hijau ka kuning boss? ". Nama penuh dia adalah MD Shoriff Chowdhury tapi kami panggil Sarip je. Dia ambil jurusan Chemical Engineering. Mula2 dia join makan dengan kami tapi sebab masakan dia x kena dengan selera Majoriti, dia tarik diri. So dapur tu secara amnya pelajar Malaysia sahaja yg guna. Sarip guna kadang2 je.


Super saya anggap sebagai duta Ichinoseki sebab dia aktif perkenalkan Ichinoseki ke saya. Cinta dia terhadap Ichinoseki sampai FB pun pakai nama Ichinoseki. Nama asal adalah Shahnaz razemi, asal dari Melaka dan dia senior saya 2 tahun.Tapi dari segi umur dia atas 3 tahun sebab dia asal dari sekolah agama.Katanya dapat nama Super lepas slide atas lecak gaya Superman.


Joko pula nama penuhnya adalah Khairul Hisham bin maasom berasal dari Kelantan. Dulu belajar di STAR Ipoh. Atas saya 1 tahun, pandai masak Dan organise event. Kerana Joko, kami mampu beraya macam orang lain di Malaysia. Dari kolej lain pun boleh datang beraya dengan kami untuk merasakan nikmat Aidilfitri.


Ada satu lagi senior yg masih bercuti dan lambat balik ke Jepun masa ni iaitu Boss Ahmad Hisyamuddin . Berasal dari Terengganu dan satu batch dengan Super. Sentiasa tenang dan paling fasih berbahasa Jepun diantara kami. Member Jepun pun ramai.


Bersambung

- baru masuk belajar 1 hari dah ada orang ajak ponteng sekolah tengok konsert Metallica kat Tokyo, baru sampai Jepun Super dah ajak beli tiket balik Malaysia


Gambar

- Ichinoseki

Tiada ulasan:

Catat Ulasan